Cyberforsikring - 7 spørsmål du må stille
Hva er cyberforsikring?
Flere forsikringsselskaper tilbyr cyberforsikring for deg som vil forsikre deg mot et eventuelt dataangrep. De fleste er kjent med at dataangrep utgjør en trussel, men få har vurdert konsekvensene av et dataangrep mot egen virksomhet. Det anbefales på det sterkeste å sette seg godt inn i vilkårene for de enkelte cyberforsikringene, da de stiller en rekke krav som må være på plass i forkant.
Hva dekker cyberforsikring
Cyberforsikring dekker i hovedsak eksperthjelp, gjenoppbygging av IT-systemer, nettverk, systemer og kryptert, skadet eller slettet data, samt erstatning for tredjepartstap dersom det blir rettet erstatningskrav mot din virksomhet. Selv om cyberforsikringene i stor grad virker like, så er det viktig å være klar over at det kan være forskjeller. Dette kan være knyttet til hvor lenge man dekker en eventuell driftsstans, øvre erstatningsbeløp eller i hvilke grad man får dekket kostnader knyttet til juridisk bistand, kommunikasjon og informasjon.
Hvilke krav stiller de til IT-sikkerhet i din virksomhet?
Vær oppmerksom på at forsikringsselskapenes krav ofte vil føre med seg investeringsbehov i egen infrastruktur. Det stilles i varierende grad krav til virksomhetens sikkerhetstiltak slik som beredskapsplan, backup, endepunktssikkerhet, sikring av mobile enheter, sikre betalingsløsninger og mer. Vær oppmerksom på at det ofte ikke dekkes krav i forbindelse med bruk av ulovlig, ulisensiert eller piratkopiert programvare.
Du bør også vurdere i hvilken grad du har andre forsikringer som er overlappende. Mange virksomheter har bedriftsforsikring, driftsstansforsikring eller lignende. Disse vil normalt mangle eller ha begrenset erstatning knyttet til datakriminalitet. Det kan også være anbefalt å tegne kriminalitetsforsikring sammen med cyberforsikringen.
Trenger du cyberforsikring?
Dataangrep forekommer i ulik alvorlighetsgrad og omfang. Noen av konsekvensene din virksomhet kan oppleve er:
Driftsstans – stans i leveranse og salg
Tap av kunder
Virksomhetskritisk og sensitiv informasjon på avveie
Midlertidig eller permanent tap av data
Kostnader knyttet til rekonstruksjon av data og systemer
Behov for investeringer knyttet forebygging av nye hendelser
Økonomisk tap og eller ekstra kostnader for kunder og forretningsforbindelser
Erstatningskrav fra tredjepart
Tap av renommé
Feilaktige utbetalinger
Krav om løsepenger
Bøter grunnet manglende ivaretakelse av personopplysninger
Om du trenger cyberforsikring eller ikke er det du selv som må ta avgjørelse på. Uansett er det viktig å ha kompetanse om IT-sikkerhet i egen virksomhet, og gjerne gjennom en dyktig sikkerhetspartner for å sikre deg i forkant mot dataangrep. Skulle du velge å gå for cyberforsikring, så sørg for å få avklart at den faktisk dekker det du trenger om du er utsatt for sikkerhetsbrudd. Sjekk avtalevilkår og krav nøye, og kjøp kun en forsikring som passer til dine behov. Se våre 7 spørsmål under du må stille til forsikringstilbyder:
7 spørsmål du må stille til cyberforsikringen
Hva dekkes ikke av forsikringen?
Hvilke sikkerhetsmessige krav stilles til virksomheten for å oppfylle erstatningskrav?
Kan jeg benytte egen sikkerhetspartner til bistand ved hendelser?
Har man tilgang på digital beredskap 24/7 hele året?
Hva er øvre grense for erstatning?
Hvor lenge dekker forsikringen kostnader etter en sikkerhetshendelse?
Hva er pris for forsikring og kostnad tilknyttet egenandel?
Trenger du bistand med din cybersikkerhet?
Cyberon Security har solid erfaring med cybersikkerhet hos bedrifter og håndtering av sikkerhetshendelser. Du kan alltid ringe vår nødtelefon for beredskap ved dataangrep, og vi kan hjelpe deg med incident response, gjenoppretting og proaktive tiltak for å redusere risikoen for framtidige angrep.
Fyll ut skjema under for å bli kontaktet av en av våre IT-sikkerhetsspesialister om cybersikkerhet i din virksomhet